چیلر دستگاهی است که وظیفه یخ کردن آب تک نیاز سیستم های سرمایشی را پهلو عهده داری دارد. چیلرها با استفاده از یک ماده مبرد (سرمازا) تو سیکل تبرید، سیال دیگری را (آب) را برای مصرف در بی مو سیستم یخ می نرم. آبی که توسط چیلرها یخ می شود از طریق لوله های رابط به دستگاه های تهویه دلپذیر مشابه فنکویل ها یا کویل های آب سرد هواسازها وارد می شود و پس از جذب گرمای هوا به چیلر باز می گردد و این عزاداری آب دائماً اعاده می شود. چیلرها همچنین در صنایع مختلفی مثل کارخانجات، سردخانه ها و. که حاجت به پائین آوردن دمای آب باشد همچنین کاربردهای وسیعی دارند. چیلرها به دو جنس چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی (ابزوربشن) تقسیم می شوند. ماده مبرد مورد استعمال داخل هر نوع از این چیلرها متفاوت است و به همین سبب تغییرات کلی دیگری در بی مو جهیز خلق کردن می شود. بوسیله طور مثال ماده مبرد در ابزوربشن ها لیتیوم بروماید بوده و داخل چیلرهای تراکمی ماده مبرد گوناگون گازهای فریون است. به دلیل گستردگی مباحث چیلرهای جذبی در این مقاله فقط بوسیله نحوه عملکرد چیلرهای تراکمی می پردازیم.نحوه عملکرد چیلرهای تراکمی

به طور طاسی چیلرهای تراکمی خود به دو نوع چیلرهای تراکمی فلکی (هوا خنک) و چیلرهای تراکمی آبی (آب خنک) شاخه بندی می شوند. چیلرهای تراکمی دارای سه بخش واقعی کمپرسور (متراکم کننده Compressor)، کندانسور (چکانیدن کننده Condenser)، و اواپراتور (تبخیر کننده  Evaporator) هستند.چیلرهای آبی یا چیلرهای آب خنک

چیلر آبی یا آب خنک به چیلری گفته می شود که ماده مبرد (که یکی از گوناگون گازهای فریون است) داخل کندانسور، به مایه آب یخ می شود. فرایند انتقال حرارت تو چیلر براساس گرمای مخفی بخار» انجام می شود؛ (گرمای نهان تبخیر ارزش گرمای لازم برای تغییر یک کیلوگرم منی به بخار است) صوررت می گیرد. در چیلرهای آب خنک، آب درون دو قسمت نقش مهمی را به خشکی امدن عهده  دارد؛ شروع به عنوان سیال خنک شونده درون اواپراتور و دوم بوسیله عنوان سیال یخ کننده درون کندانسور مورد استفاده فراغت می گیرد. آبی که مبردِ در کندانسور را خنک می یواش خودش گرم می شود و دیگر برازنده استفاده نیست؛ به همین برهان حاجت است که دوباره یخ شود و مجددا وارد سیستم شود.

درون کنار چیلرهای آبی نیاز بوسیله نصب تجهیزی به معروفیت برج خنک کننده یا کولینگ تاور وجود دارد تا آبی که از چیلر خارج شده و سرمای خود را از دست داده است وارد کولینگ تاور شود و پس از خنک شدن از سر لوله های خروجی برج خنک کننده مجدد جهت یخ کردن جاری واقف کندانسور چیلر شود. درنتیجه همیشه تو کنار استفاده از یک چیلر تراکمی آب خنک، انتصاب یک برج خنک کننده (کولینگ تاور) با ظرفیت مفت اجباری است.

چیلرهای آبی بخاطر گمارش در فضای باز ساخته نشده اند، لذا باید آن ها را داخل موتورخانه نصب کنید؛ به طوریکه هوای داخل موتورخانه تهویه مناسبی داشته باشد. اما کولینگ تاور باید بیرون از موتورخانه گمارش گردد و تو مجاورت مسئله هوای تازه قرار گیرد. اگر در سطح شهر نیز کمی مداقه کنید ساختمان های نسبتا بزرگ زیادی را خواهید دید که داخل دنبال بام آن ها برج های خنک کننده نصب شده است. البته در ساختمان هایی که بلندی زیادی دارند، به دلایلی نظیر تجلیل فاصله ارزان از چیلر و موتورخانه، دسترسی بهتر و تجلیل نکات ایمنی، نصب برج های خنک کننده درون متعاقب بام انجام نمی شود بلکه در گرداگرد ساختمان، با رعایت اختلاف سطح نسبت بوسیله نصب برج های یخ کننده رفتار می شود.

لازم به یادآوری است در صورت استفاده از چیلرهای جذبی ظرفیت برج خنک کننده مورد احتیاج نسبت به چیلر آبی مشابه، معمولاً ۱.۵ برابر بیشتر است.مزایا و معایب چیلر آبی

از بنیانی ترین مزیت های نصب و استعمال از چیلرهای تراکمی آب خنک می قابلیت به کارکرد اعلی و مصرف انرژی کمینه نسب بوسیله گوناگون چیلر تراکمی محیط خنک اشاره نمود. ولی داخل به خشکی امدن مزایای چشم گیری که گمارش و استفاده از چیلرهای آبی بوسیله همراه دارد، معایب و مشکلاتی نیز وجود دارد که داخل ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.کولینگ تاورها درون سیستم تهویه دلپذیر پیاده شدن پایه چیلرهای آب یخ بسرنوشت شوم دچار کردن تجهیزات جداناپذیر هستند؛ لذا خرید، نصب و نحو اندازی برج خنک کننده و تعمیرات آن محتوی: سرویس های پیرامون ای، تعویض پیرامون ای پکینگ بارو خنک کننده و. نفقه بالایی را برای کارفرما خلق کردن می کند.مصرف آب زیاد؛هر برج یخ کننده بوسیله ازای هر پیکر تبرید ظرفیت چیلر حدود 15 لیتر در ساعت آب مصرف می کند؛ بعنوان شهید برج یخ کننده ای که به یک چیلر ۱۰۰ تنه تبرید متصل است در هر ساعت حدود ۱۵۰۰ لیتر آب استفاده می کند و این مقدار مصرف در شرایط خشکسالی خصوصاً در ایران م رقم بالایی به شمار می رود. این در صورتی است که نصب چیلرهای هواخنک تنها با کاربرد از جریان فضا و گذر آن از بین کویل های حاوی گاز داغ، موجب چکانیدن مبرد می شوند.اشغال فضا؛ دشواری دیگر جهیز های چیلر آب خنک اشغال فضای زیادی درون موتورخانه مرکزی ساختمان است، درحالی که چیلرهای هواخنک با امکان نصب داخل ظهر بام خواه هر فضای دیگری که محیط جریان داشته باشد تمامی امکانات یک چیلر آبی را حاضر می سازد.چیلرهای تراکمی با کندانسور آبی خواه همان چیلرهای آب خنک درون هوا هایی که تری نسبی هوا ارتفاع است کارایی ندارد، درنتیجه برای استفاده از سیستم تهویه ستوده چیلر در چنین شرایطی ناچار بوسیله گمارش چیلرهای هواخنک هستیم.



هنگام طراحی سیستم های تاسیساتی و نوع برگ تک نیاز، پروژه از دیدگاه مختلف بررسی و نیاز سنجی می شود و در نهایت براساس جنس کاربری، مساحت تحت پوشش، منابع درون دسترس (بودجه، سوخت و.)، اقلیم پروژه و. جنس سیستم تهویه مطبوع تعیین می گردد.

به طور مثال نوع جهیز های تهویه درون خانه های بلند طبقه شرایط خاصی را میپذیرد که می توانید جهت آشنایی بیشتر اینمقالهرا نیز مطالعه بفرمایید.بیشتر بخوانید:با نحو های صیقلی قبض همراه اول آشنا شوید؛ همراه کارت تشریح می دهدرزرو آنلاین هتل با ایران هتل آنلاینصفر تا صد راه اندازی کمپین تبلیغات گوگل ادز با نویناسنپ گرفتن برای دیگران آسان شدآموزشگاه کندو، کمپ های نوروز ۹۹ را به قیافه آنلاین برگزار می کند

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها